Ingen mera mjölkstockning!

Det löste sig! Efter att ha försökt med en massa huskurer märkte jag igår på kvällen då jag ammade att jag hade en vit prick på bröstvårtan, en s.k. white spot/mjölkblåsa. Det är alltså lite mjölk som klumpat ihop sig och täppt igen en mjölkgång, därav mjölkstockningen. Jag har haft en likadan en gång tidigare, men då fick jag inte mjölkstockning, den var bara väldigt öm. Om jag har förstått rätt ska de oftast försvinna av sig själva då man ammar eller genom att man försiktigt masserar eller gnuggar bröstvårtan, men båda gångerna har jag tvingats ta hål på dem för att bli av med dem. Igår då jag fick bort den forsade mjölken ut (yees, it was crazy!) och det som varit packat, hårt och sjukt blev bra på en gång. Kunde knappt tro att det löste sig så enkelt och är tacksam över att det inte hann bli värre!

Vet inte om det är så vanligt med white spots eller mjölkblåsor, jag hade själv inte hört om dem innan jag googlade då jag upptäckte den första. Men det är ju bra att veta att det kan bero på en sån sak om mjölken stockar sig och man får ont i bröstet.

Någon annan som har råkat ut för dem?

Kommentera

