Min man

Nåt jag älskar med min man är att han kan det här med att planera överraskningar. Jag känner mej nämligen extra älskad då någon går ett steg längre än de skulle behöva för att göra nåt för mig. Att jag liksom funnits i någons tankar och att det lett till en handling av något slag. Det kan vara så enkelt som att han köper en chokladplatta eller en bukett blommor åt mig medan han är i butiken, vilket händer relativt ofta, men ibland överraskar han mig så totalt med nåt jag aldrig kunnat vänta mig att jag bara smälter lite.

Jag ska ge några exempel. Vi försöker ha en större dejt varje månad som vi turas om att planera och ofta håller vi planerna hemliga för varandra tills det väl gäller. Mer än en gång har han skämt bort mig med lyxmiddagar, shoppingturer och mysiga cafébesök under dessa dejter. Men den bästa var ändå dejtdagen som började med sminkning hos kosmetolog och som fortsatte framför kameran då vi hade vår gravidfotografering. Så roligt och så imponerande att han planerat allt i smyg tillsammans med fotografen!

Födelsedagar är andra tillfällen där han lyckats överraska stort. Vårt första år tillsammans kom han och hälsade på mig i Australien och vi firade på Guldkusten. Där, på stranden under stjärnorna, gick han ner på ett knä och gav mig en alldeles underbar (egendesignad!) ring. Förra året var vi hemma i Finland och som start på dagen skickade iväg mig på pedikyr och fortsatte sen med mera överraskningar.

Men denna gång, på min tjugosjunde födelsedag, lyckades han överraska mig mest av allt. Vi skulle iväg på caféfrukost (som i sig också var en planerad överraskning) då han säger att han parkerade bilen på framsidan av huset i stället för på vår vanliga bilplats. Jaha, tänker jag, och går lydigt runt hörnet. Ser inte den bil vi lånat av Eriks föräldrar och tänker först att den kanske står bakom den gråa Volvo som står närmast. Tar ett par steg till och inser att där inte finns någon annan bil än den. Vänder mig förbryllat (och med en aning om vad han hittat på denna gång) om, och möts av ett ”tadaaa!”.

Han hade alltså köpt oss en bil som överraskning på min födelsedag. En bil! Vi har hittills kört omkring med lånade bilar och pratat om att vi borde köpa en egen, en där barnvagnen och annat ryms in utan besvär. Vi har till och med varit och provkört några. Men aldrig i mina vildaste drömmar hade jag anat att han skulle köpa en i smyg bara för att överraska mig på min födelsedag! Han är fantastisk. lina-maternity-by-kavilo-photography-50Kavilo Photography

Kommentera

