Det går ju så fort

Alla säger att man ska njuta av tiden med en nyfödd baby, för det går ju så fort. Jag förstår naturligtvis vad de menar, och visst är det så att de ändras snabbt, men jag har ändå hela tiden känt att jag längtar till tiden då vår baby är lite äldre och aningen mera självständig. För samtidigt som det är hur mysigt som helst med en nyfödd liten en så är det också väldigt tungt, åtminstone om ni frågar mig.

De första veckorna var jag såå trött på att behöva amma hela tiden. Jag tyckte det var jobbigt då det blev kväll, för jag visste att jag måste vakna flera gånger under natten för att amma och byta blöja (den delen hjälpte Erik dock till med, men ändå). Vi var båda hemma med Elliot de första två veckorna, men att vara så konstant behövd av en liten hjälplös baby kändes ändå tungt.

Därför njuter jag för varje vecka som går då jag märker hur Elliot växer och visar mera sidor av sig själv. Vardagen blir så mycket mera omväxlande och man får liksom mera tillbaka av allt det man ger åt det lilla livet. Fortfarande måste jag naturligtvis amma ofta och vi vaknar ännu flera gånger varje natt, men jag har vant mig. Och varje gång han nu ler åt mig smälter mitt hjärta och jag gör allt jag kan för att försöka locka fram det leendet igen och igen.

Idag kände jag mig för första gången lite sorgsen då jag bläddrade genom våra foton från bb och insåg hur mycket han har växt, vår Elliot. Han var så liten i sina kläder den dagen vi åkte hem. Kläder som visserligen ännu går på honom, men som ser så totalt annorlunda ut nu då han fyller ut dem till max. Var han verkligen så liten?img_9726
Så visst känns det lite sorgligt på nåt sätt. Vår baby har blivit så stor redan! Ändå vet jag att jag inte skulle vilja byta eller gå tillbaka i tiden. Han var söt och liten då, nu är han lika söt men lite större. Nu ler han åt oss och har visat oss så många nya sidor av vem han är. Och med alla åldrar som kommer får man väl välja att hitta höjdpunkterna i stället för att sorgset titta tillbaka (eller önska sig till framtiden, för den delen). Vår bästa tid är nu!

Kommentera

