1 vecka

1-veckaIdag fyller vårt lilla knytt en vecka! Tiden har gått snabbt. Först var vi tre dagar på bb efter förlossningen och här hemma lever vi nu i en bubbla där allt kretsar kring bebben och där dagar och timmar flyter ihop. Att plötsligt ha ett barn hos oss känns på sätt och vis självklart och naturligt. Det är ju han som vi väntat på i nio långa månader, nu är han äntligen här! Men samtidigt förstår vi nog inte alls att vi nu är föräldrar. Jag kan liksom inte tänka att jag kommer börja åka runt med ett barn i vagnen eller bilen. Folk kommer se på mig och se en mamma. Så märkligt.

Fast allt gått helt bra den här första veckan är det tufft att plötsligt kastas in i en situation där du är så behövd och där din tid inte längre är din egen. Det är tungt att bara få sova några korta timmar i sträck och sedan amma, byta blöjor eller bära runt på ett oroligt barn i (åtminstone) en timme, bara för att veta att allt kommer upprepa sig om och om igen. Fascinerande nog kickar någon extraväxel igång då man blir väckt av babyn på natten och ofta känner jag mig inte särskilt trött då jag väl är uppe. Däremot somnar jag (och sover djupt!) på tre sekunder om jag vet att Erik har hand om babyn, så man är väl nog tröttare än man själv anar. Dagarna är mycket lättare. Ett par timmar av en sovande baby känns länge då man själv är vaken och hinner göra något mellan amningarna. Tack och lov är vi två som är hemma och hjälps åt nu de här första veckorna, annars skulle jag nog gå lite sönder, hur mycket jag än älskar honom och hur mysig han än är.

Kommentera

