35+6

Rådgivningsbesöket gick bra och allt var fint med både mig och babyn! Jag var övertygad om att mitt hb-värde skulle ha sjunkit eftersom jag varit så trött, men det hade t.o.m. gått upp, så tröttheten måste bero på nåt annat (som om det inte skulle räcka med att vara gravid i v.36 och dessutom dragits med en förkylning i några veckor). Efter besöket blev jag ivrig (eller stressad?) att fixa en massa, eftersom hälsovårdaren uttryckte det så fint: ”om babyn vill födas om en dryg vecka så får den”. Fast vi i princip vetat det så fick orden oss att haja till. En vecka. Mera sannolikt är i och för sig att hen inte behagat dyka upp ännu vid oktobers slut, men man vet ju aldrig. Aningen svårt att försöka vara förberedd på båda möjligheterna!

Nå hur som helst har jag tvättat upp så gott som alla babykläder vi har i storlek nyfödd, strukit dem (! undrar just om det kommer hända igen?) och kommit en bra bit på väg med packandet av bb-väskan. Har börjat knepa ihop ett förlossningsbrev och läser böcker om profylax och mental förberedelse inför förlossningen. Och jag ser faktiskt framemot förlossningen. Det kommer med all säkerhet inte vara lika kul i stunden som jag kanske föreställer mig i mina rosiga fantasier, men jag väntar så på att få träffa vår bebis! Dessutom börjar jag få ont i ryggen och man märker att babyn har trångt i magen så som hen trycker och sparkar. Inte skönt, liksom. Uppskattningen läkaren gjorde igår var att bebben nu väger ca 2,7 kg.

Ännu är min mage ändå inte så enorm som jag hade väntat mig. Har jag lite lösare kläder eller en jacka på mig ser jag ibland bekantas förvånade blickar då jag träffar dem. De förväntar sig kanske nån som mera påminner om en flodhäst? I stället har jag bara en rund och putande mage som lätt försvinner lite i kläderna. Jag hade faktiskt inte ens gått upp i vikt den senaste månaden, vilket är lite konstigt. Fast å andra sidan minns ni kanske att jag skrev att jag hann gå upp ca 4 kg INNAN första besöket på rådgivningen, så det är väl olika antar jag. Tårna ser jag däremot bara om jag böjer mig framåt, hehe. Oj vad skönt det ska bli att slippa gravidmagen ändå!  356

 

Kommentera

