Tredje trimestern

När jag nu börjar gå in i den tredje trimestern läser jag överallt om alla besvär man tydligen har. Om ryggvärken, de svullna benen och foglossningen. Alla gravidbesvär som redan börjat på och som härifrån framåt bara kommer blir värre och värre. Det känns lite som om alla texter som följer graviditetens utveckling vecka för vecka plötsligt fick en negativ klang. Men jag har då inga större problem (tack för det!). Visst, det är inte bekvämt alla stunder med en livmoder som trycker sig upp mot bröstkorgen, och ja jag har haft en hel del mindre trevliga besvär som t.ex. halsbränna och trötthet, men utöver det mår jag bra. Fysiskt alltså.

Om vi diskuterar den mentala hälsan är jag den första att skriva under att hormonerna kommit tillbaka, och det med råge. Den senaste veckan har jag känt mig så fruktansvärt instabil och känslig. Har gått omkring med tårarna tätt bakom ögonlocken och bara känt mig så oförklarligt sorgsen mest hela tiden. Dessutom oroar jag mig så väldigt mycket för babyn. Igår kändes den lite ovanligt slö på nåt sätt, den kom liksom inte riktigt igång sådär som den brukar då jag lade mig ner på kvällen. Så idag på jobbet gick jag förstås och hoppades på ordentliga, starka, sparkar (som sällan ens kommer under dagen då jag är igång) och då jag ”bara” kände att den rörde sig lite mjukt nu som då blev jag helt utom mig av oro. Jag kunde inte sluta inbilla mig att den säkert är sjuk på nåt sätt och tänkte på att barn ju ibland dör i magen, kanske nåt hemskt håller på att hända.

I ett skede visste jag seriöst inte hur jag skulle klara av att jobba i 3,5h till utan att bryta ihop. Varje gång tankarna vandrade till babyn fick jag tårar i ögonen och kunde med nöd och näppe hålla tillbaka gråten. …Ja, ni hör ju själva att det inte låter helt friskt. Man kan ju inte gå omkrig och tänka så där. I skrivande stund bökar babyn lugnt omkring i magen, så jag tror vi tryggt kan konstatera att hen mår bra. Önskar jag kunde säga det samma om mig.

Kommentera

