Att känna av röresler

Jag har försökt minnas när jag först började känna babyns rörelser, men det är omöjligt att säga. För det tar en stund innan man börjar förstå att det nog är babyn man känner av då det fladdrar till lite ibland, så länge gick jag omkring och sade ”jaa nåt smått har jag  väl känt” då folk undrade, utan att jag ens själv var helt övertygad. Men det var väl där kring vecka 16 kanske?

Sen plötsligt var jag inne i en fas då babyn rörde sig massor och jag kände rörelser varje dag, men när det började kan jag inte heller säga. Nånstans där kring vecka 19 skulle jag tro, för precis innan ultrat i v. 21 tyckte jag nämligen att babyn bröt ett redan då tydligt mönster då jag plötsligt inte kände av hen lika mycket som tidigare. På ultrat visade det sig dock att jag har moderkakan på framväggen, vilket kan förklara att rörelserna ibland känts svagare. Förvånar mig ändå att jag känt rörelser så tidigt trots moderkakans placering! Har ju bara läst om att det tar längre innan man känner nåt om den är på framsidan, men.

De senaste veckorna har jag fortsatt njuta av alla gånger babyn gör sig påmind genom en spark eller knuff. Det känns så mycket mera verkligt nu då magen växt så mycket och då jag dagligen känner hur den rör sig. Jag tror jag börjar fyllas med moderskärlek sådär på riktigt. Folk i min omgivning är ju oftast helt ovetande om allt jag känner, och trots att jag ibland skulle vilja skrika ut att ”DEN SPARKAR NU IGEN!!” så håller jag det oftast för mig själv. Alla bryr sig ju kanske inte lika mycket som jag och Erik, inser jag. Men det är häftigt och jag älskar det. Tänk att jag får vara med om det här!

Kommentera

