Ultra nr.2

Idag var det då dags för det andra ultraljudet på Mödrapolikliniken. Utöver dem har jag ju också haft en snabb ultraljudsundersökning under läkargranskningen på rådgivningen, men den var så kort att den knappt räknas. Under dagens undersökning gick vi igenom babyns olika mått och såg på hjärtat och andra viktiga organ för att se att allt är som det ska. Imponerades verkligen över barnmorskans skills med ultraljudsapparaten! Förra gången försökte en studerande att få fram en tydlig bild på barnet och det är tydligen inte så lätt som man kunde tro. Nu gick barnmorskan i rask takt genom alla olika kroppsdelar och organ, bytte vinkel på bilden, tog mått och förklarade samtidigt vad som syntes på skärmen. Roligt att få se hur babyn växt och hur den rörde på sig, sög på tummen och gäspade (varför gäspar de förresten, det är ju inte som att de andas i livmodern precis? Övar de sig bara?). Vi fick också reda på könet, så säkert man nu kan veta i det här skedet. Kanske det kommer vara lättare att tänka på babyn som en person nu då man vet lite mer? Hittills har det känts så väldigt abstrakt och märkligt att föreställa sig det barn som växer där inne.

Efter ultrat skjutsade jag Erik till jobbet, bara för att sen komma hem och märka att jag inte hade mina hemnycklar med mig. Suck. Inget annat att göra än att åka tillbaka till stan för att hämta Eriks. Väl där kände jag att jag lika gärna kunde unna mig lite shopping, så jag handlade nåt smått åt mig själv och vågade mig dessutom på att köpa ett första plagg till babyn, nu då vi sett att allt ser bra ut så här långt. Dessutom var mamma i stan och frågade om jag ville gå på café. Ja tack, sånt tackar man ju inte nej till! Så egentligen blev dagen mycket bättre tack vare nycklarna som glömts hemma. IMG_20160616_152553Nu sitter jag och myser i en filt på balkongen medan regnet öser ner här utanför. Lägenheten skriker desperat efter en storstädning, så nåt borde jag väl uträtta ännu i kväll, men först ska jag ta det lite lugnt och mysa med ultraljudsbilderna.

Kommentera

