Gravidböcker

Jag gillar att läsa, och eftersom jag ännu för några månader sedan visste noll om allt som har med graviditeter att göra tycker jag det är speciellt intressant att läsa gravidböcker.

Har hittills läst Ebbas gravidbok av Ebba Kleberg Von Sydow (smygläste den innan jag ens var säker på att jag var gravid), Babyboost! av Isabella Löwengrip Spångberg, och den där boken om att vara gravid för första gången som man får från rådgivningen (har än så länge skippat delen om förlossningen, jag känner att jag måste komma lite längre in i graviditeten innan jag är redo för alla detaljer, heh).

Min favorit hittills är ändå En mamma blir till av Malin Wollin. En underhållande och ärlig bok om vad som händer i en kvinna då man börjar drömma om ett barn, blir gravid, går igenom en förlossning och sen har ett nyfött barn. Väldigt äkta, väldigt ironisk och så rolig! Jag skippade dock kapitlet om missfall (tips från författaren själv om man är gravid då man läser boken), så det är troligt att boken inte enbart är underhållande om man läser allt.

Men, nu vill jag höra era bästa tips på graviditetslitteratur! Vilka är era favoritböcker?

4 reaktioner på ”Gravidböcker

  1. … Förutom de du kände läste jag Peppe Öhmans bok Livet och barnet – att överleva som någons mamma.

    Sen kan jag också rekommendera Gudrun Abascals böcker Att föda och Att möta förlossningsrädsla. Speciellt den förstnämnda hjälp mig och Stefan massor att prata ihop oss. Läste också en annan förlossningsbok, Föda utan rädsla av Susanna Heli som sen kom att hjälpa mig massor under förlossningen.

    Jag valde att läsa förlossningsrelaterade böcker i ett tidigt skede. De hjälpa mig att slappna av och låta det jag läst gro på insidan. Mig hjälpte det massor och såhär i efterhand inser jag att allt det jag läste fanns där och hjälpt mig.

    Gilla

Kommentera

